Vedtægter for IFS – Interessegruppen for Socialpsykiatrimedarbejdere
Foreningens officielle adresse fastsættes af bestyrelsen og fremgår af foreningens hjemmeside: www.ifspsyk.dk.
- 1. Foreningens navn og historik
Foreningens navn er Interesseforeningen for Socialpsykiatrimedarbejdere (IFS).
IFS udspringer af et socialpsykiatrisk netværk, der blev etableret i slutningen af 1985. Netværket var blandt de første af sin art i Danmark og dannede grundlag for det, der senere blev IFS. Fra 1985 til 1992 blev der afholdt møder forskellige steder i Danmark med oplægsholdere, workshops og undervisning i psykiatrien samt de nye boformer, som blev stadig mere udbredte. Foreningen blev officielt stiftet på Socialpsykiatrisk Seminar i Hillerød den 7. – 9. april 1992.
- 2. Formål og virke
IFS er en uafhængig og upolitisk forening, der har til formål at:
- Fremme debat og vidensdeling om socialpsykiatri gennem aktiviteter og foreningens hjemmeside.
- Tilbyde medlemmerne faglig og personlig udvikling gennem seminarer og kurser.
- Styrke sammenhold og tværfagligt samarbejde mellem socialpsykiatriske institutioner, kommuner og regioner.
- Yde økonomisk støtte til relevante kurser og temadage.
Foreningen drives uden gevinst for øje, og eventuelt overskud anvendes til fremtidige aktiviteter.
- 3. Medlemskab
Medlemskab er åbent for personer, institutioner og kommuner, der støtter foreningens formål. Indmeldelse sker via foreningens hjemmeside og er gyldig ved betaling af kontingent. Institutioner og kommuner kan indmelde medarbejdere enten individuelt eller som en samlet enhed.
Kontingent fastsættes på generalforsamlingen og opkræves årligt. Udmeldelse skal ske skriftligt til formanden eller kassereren.
- 4. Organisation og ledelse
Foreningen ledes af en bestyrelse bestående af:
- En formand, næstformand og kasserer.
- Bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsens medlemmer vælges for tre år ad gangen, skiftevis så én tredjedel er på valg hvert år. Bestyrelsen konstituerer sig selv.
En arbejdsgruppe, IFS Arbejdsgruppen, understøtter bestyrelsens arbejde og sammensættes blandt medlemmerne. Arbejdsgruppen er selvsupplerende, hvilket betyder, at gruppens medlemmer selv udpeger nye deltagere efter behov.
- 5. Beslutninger og møder
Foreningen tegnes af bestyrelsen. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Beslutninger træffes ved simpelt flertal. Formanden indkalder og leder møder i bestyrelsen og arbejdsgruppen med skriftlig dagsorden.
- 6. Generalforsamling
Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen, der afholdes årligt med følgende dagsorden:
- Valg af ordstyrer og referent for mødet.
- Bestyrelsens beretning.
- Godkendelse af årsregnskab.
- Indkomne forslag.
- Fastlæggelse af kontingent.
- Valg til bestyrelsen.
- Valg af revisor for den kommende periode.
- Eventuelt.
Indkaldelse sker via foreningens hjemmeside senest fire uger før mødet. Forslag til behandling skal være formanden i hænde senest en uge før.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen eller hvis en tredjedel af medlemmerne kræver det.
- 7. Økonomi
Foreningens økonomi sikres gennem medlemskontingenter og deltagergebyrer. Midlerne administreres via tre konti:
- Medlemskonto
- Seminarkonto
- Puljekonto
Bestyrelsen kan overføre beløb mellem kontiene for at sikre en stabil økonomi. Puljekontoen kan yde tilskud til kurser og temadage for medlemmer med mindst et års anciennitet. Tilskuddet dækker op til 50% af oplægsholderens honorar, dog maksimalt 2.000 kr.
- 8. Regnskab og revision
Foreningens regnskabsår følger kalenderåret. Kassereren står for opkrævning af kontingent og betalinger.
Regnskabet revideres af en person fra IFS Arbejdsgruppen, som ikke er medlem af bestyrelsen.
- 9. Ansvar og hæftelse
Foreningen hæfter kun med sin formue, og medlemmerne har ingen personlig hæftelse.
- 10. Opløsning
Foreningen kan opløses, hvis det vedtages på en generalforsamling med et kvalificeret flertal. Eventuelle midler anvendes til socialpsykiatriske formål, kurser eller almennyttige initiativer. Bestyrelsen kan beslutte, at en del af restformuen forbliver inden for foreningen ved at tilgodese bestyrelsen og arbejdsgruppen i forbindelse med afsluttende aktiviteter eller projekter.
Vedtaget på generalforsamling 18. mart 2024